تبلیغات
اخذ پذیرش از دانشگاههای معتبر تاجیکستان- تحصیل در تاجیکستان - اطلاعاتی در مورد تاجیکستان

جغرافیای طبیعی و انسانی تاجیکستان

جمهوری تاجیکستان با 100/143 کیلومتر مربع وسعت، از شرق با چین، از شمال و شمال شرقی با قرقیزستان و ازبکستان و از جنوب با افغانستان هم مرز می‏باشد.

تاجیکستان از ذخایر آبی غنی برخوردار می‏باشد. از برف‏های دائمی و یخچال‏های کوهسار آن، رود خانه‏های پرآب به سوی دشت جاری می‏گردد. تعداد رودهای کوچک و بزرگ به 947 می‏رسد. شبکه رودخانه‏های تاجیکستان به سه حوزه اصلی رودخانه بزرگ جیحون و سیحون و زرافشان مربوط می‏باشد.

تعداد دریاچه‏های سرزمین تاجیکستان نسبت‏به دیگر کشورهای آسیای میانه بیشتر و حدود 1300 دریاچه کوچک و بزرگ است که محیط آن‏ها 705 کیلومتر مربع را تشکیل می‏دهد. تقریبا 50% میدان یخچال‏های آسیای میانه در حوزه تاجیکستان واقع است. تعداد یخچال‏های کوهستان‏های تاجیکستان بالغ بر 8000 کیلومتر مربع را در بر می‏گیرد.

جمعیت

نفوس این جمهوری در سال 1999، حدود 6 میلیون نفر اعلام شد، که 28% شهرنشین و 72% ساکن روستا می‏باشند.

ترکیب اقوام در این کشور به صورت ذیل است:

تاجیکان: 4/68%، ازبک‏ها: 8/24% و بقیه روس‏ها، تاتارها، ترکمن‏ها، قرقیزها و ... هستند.

زبان اصلی دولتی تاجیکستان زبان فارسی تاجیکی است و زبان روسی به عنوان زبان دوم این کشور می‏باشد.

خط رسمی تاجیکستان در حال حاضر سیریلیک است.

واحد پولی سامانی و هر سامانی معادل هزار روبل است و هر 65/2 سامانی در ماه ژوئن سال 2001 با یک دلار معاوضه شد.

اکثریت مردم تاجیکستان (90%) مسلمان و بقیه پیرو ادیان مسیحی و تعداد کمی کلیمی می‏باشند.

وضعیت مذهبی مردم

مذهب اکثر مردم تاجیکستان سنی و از شاخه‏های حنفی می‏باشند و ابوحنیفه را تحت عنوان امام اعظم می‏شناسند. گروه کوچکی از شیعیان اسماعیلی در کوه‏های پامیر در منطقه بدخشان زندگی می‏کنند. تعدادی مسلمان شافعی مذهب نیز در تاجیکستان زندگی می‏کنند. اهل سنت تاجیکستان به اهل بیت و ائمه شیعه و به ویژه برای امام علی‏علیه السلام و امام حسین‏علیه السلام و امام جعفر صادق‏علیه السلام احترام خاصی قائلند و بسیاری آرزوی زیارت مرقد امام رضاعلیه السلام را دارند. در حال حاضر گروهی از اهل تسنن خود را به خاندان اهل بیت‏علیهم السلام منسوب می‏دانند. این گروه را صوفی می‏نامند و رهبران آنان لقب «ایشان‏» دارند.

مسلمانان بدخشان تاجیکستان پیروان مذهب اسماعیلیه به رهبری آقاخان می‏باشند. شرق و جنوب شرقی تاجیکستان محل اقامت این دسته از تاجیکان است. در حال حاضر 90% شیعیان ساکن بدخشان شیعه اسماعیلی و 10% نیز اثنی عشری هستند.

گروهی از اقلیت‏های مسیحی، زرتشتی و یهودی در تاجیکستان وجود دارند. مسیحیان دارای کلیسا و گورستان معروفی در دوشنبه هستند. اکثریت آن‏ها را روس‏ها و مهاجران آلمانی تبار تشکیل می‏دهند. قبل از جنگ‏های داخلی در تاجیکستان، در شهر دوشنبه 15000 یهودی زندگی می‏کردند که به دنبال تغییرات سیاسی و اجتماعی تاجیکستان این سرزمین را ترک گفته، به اسراییل مهاجرت نمودند. در حال حاضر در دوشنبه حدود 5000 یهودی باقی مانده است.

تشکیلات و رهبران مذهبی

امروزه با استقلال کشورهای آسیای میانه، انجام فرایض دینی آزاد شده است، منتها سیاست دولت تاجیکستان بر جدایی دین از سیاست استوار است. در زمان اتحاد جماهیر شوروی، رسیدگی به امور مذهبی مسلمانان 5 جمهوری آسیای مرکزی به اداره روحانی مرکزی در ازبکستان محول گردید. مرکز این اداره در شهر تاشکند بود و زبان رسمی آن ازبکی اعلام شده است. در راس این اداره مفتی قرار داشت و نماینده این اداره در هر یک از 5 جمهوری را قاضی می‏گفتند که در راس «اداره قاضیات‏» انجام وظیفه می‏کرد.

اداره قاضیات جمهوری تاجیکستان در سال 1988 تحت نظارت قاضی تورجان‏زاده بود که تحصیلاتش را در اردن به پایان رسانده بود. امروزه این اداره با تشکیلات روحانی آسیای مرکزی در شهر تاشکند ازبکستان در ارتباط می‏باشد و از این مرکز کمک مالی دریافت می‏کند.

ائمه مساجد و خطبا که زیر نظر این اداره کار می‏کنند نفوذ این اداره را در سراسر تاجیکستان گسترش می‏دهند. اداره قاضیات تاجیکستان از طریق مرکز روحانی تاشکند از کمک‏های خارجی بهره‏مند می‏شود.

تعداد مساجد رسمی تاجیکستان 104 باب می‏باشد که تحت‏سرپرستی اداره قاضیات فعالیت می‏کنند; علاوه بر آن‏ها 2800 باب مسجد کوچک در محلات و قصبات وجود دارند که مسؤولیت رسیدگی به امور این مساجد در اداره قاضیات تاجیکستان به آقای حبیب الله اعظم‏خان زاده که فارغ‏التحصیل مدرسه میر عرب بخارا است، می‏باشد.

مدارسی که تحت‏سرپرستی اداره قاضیات هستند عبارتند از: «معهد عالی‏» که شعبه‏ای از دانشگاه بین‏المللی اسلامی پاکستان است که توسط وهابیون اداره می‏شود و هم اکنون 142 طلبه در آن مشغول به تحصیل هستند. مدرسه دیگر در شهر خجند است‏با 110 طلبه و مدرسه «مولا یعقوب چرخی‏» در شهر دوشنبه که دارای 130 طلبه می‏باشد. این مدرسه در کنار مسجد قدیمی 500 ساله «مولا یعقوب چرخی‏» تاسیس شده است. اداره قاضیات هفته‏نامه‏ای به نام «منبر اسلام‏» دارد که در روزهای جمعه با خط سیریلیک منتشر می‏شود.

رهبر اسماعیلیان بدخشان کریم آقاخان است که رهبر تمام اسماعیلیان در سطح جهان می‏باشد. تا قبل از استقلال تاجیکستان، اسماعیلیان ارتباطی با رهبر خود نداشتند. لیکن در سال‏های 3-1992 که تاجیکستان در جنگ‏های داخلی غوطه‏ور بود و وضع اقتصادی کشور اسف بار شده بود و ارتباط ناحیه کوهستانی بدخشان با پایتخت قطع شده بود و خطر قحطی و مرگ و میر در منطقه قوت داشت، کریم‏خان به کمک پیروان خود در کوه‏های پامیر می‏رود و با گشودن راه‏ها، مواد غذایی را به آن‏ها می‏رساند. این حرکت موجب بیشتر شدن علاقه اسماعیلیه به رهبر خود گردیده است.

اخیرا در ماه مه 1995 کریم آقا خان سفری رسمی به پامیر می‏کند و سر راه خود به شرق تاجیکستان وارد دوشنبه می‏شود و با رئیس جمهور تاجیکستان; امامعلی رحمانف دیدار و گفت و گو می‏کند. آن‏ها در مورد چگونگی همکاری بیشتر میان بنیاد آقاخان و حکومت تاجیکستان صحبت کرده و موافقتنامه فرهنگی و اقتصادی به امضاء می‏رسانند. هدف از این موافقتنامه، آباد کردن زمین‏های بدخشان و نیز رشد اقتصاد و فرهنگ است. نماینده شخصی آقاخان، سمت‏سفیر در تاجیکستان را خواهد داشت.

رئیس جمهور تاجیکستان، آقاخان رهبر اسماعیلیه را در سفر خود به بدخشان راهنمایی کرد و مردم با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ داخلی به گرمی از رهبر خود استقبال کردند و آقاخان وعده کمک به اسماعیلیه و تمامی مردم تاجیکستان از طریق بنیاد آقاخان را داد. این دیدار در شکل دادن به بازیابی مذهبی و بازیافتن هویت مذهبی اسماعیلیه بعد از 70 سال جدایی موثر می‏باشد.

آقاخان قول داد که پامیر را با خارج مرتبط کند.

علاقه مردم به اهل بیت علیهم السلام و نزدیکی به فرهنگ ایران

به علت 70 سال سلطه کمونیسم بر آسیای مرکزی و تاجیکستان و تبلیغات آن‏ها، اعتقادات مذهبی در میان مردم رنگ باخته است. البته افراد سالخورده و میان سال از روحیه مذهبی و فرهنگ اسلامی برخوردارند و فرهنگ ایرانی در تمام شؤون زندگی فردی و اجتماعی و خصوصیات اخلاقی آن‏ها متجلی است. به رغم تمام تبلیغات گسترده بر ضد اسلام و آیین آن توسط حکومت کمونیستی، بعضی از مراسم مذهبی مانند ازدواج، تدفین وختنه توسط تمام اهالی مسلمان آسیای مرکزی حتی کادرهای بالای حزب کمونیست انجام می‏شد. امروزه با استقلال این جمهوری‏ها و آزادی انجام فرایض دینی، علاقه زیادی به قرآن و کتب مذهبی در میان تاجیکان به چشم می‏خورد. مردم این جمهوری از نظر مذهبی وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان در اغلب موارد منطبق با آداب و سنن مذهبی در ایران است. نام علی‏علیه السلام در تاجیکستان نام مقدسی است و بیشترین نامی که برای فرزندان ذکور انتخاب می‏شود، علی می‏باشد. آنان برای فرزندان ذکور دوقلو تنها نام‏های حسن و حسین، و برای اناث، فاطمه و زهرا را استفاده می‏کنند. مراسم نام‏گذاری فرزندان و درج نام آنان در پشت جلد قرآن مجید، مراسم ازدواج، مراسم تدفین، برگزاری مراسم فوت، ختم و شب هفت و چهلم و سال و نوع عزاداری زنان و غیره به شکل اسلامی ایرانی است.


ali
چهارشنبه 30 بهمن 1387 09:12 ب.ظ
لطفا از کافی نتهای انجا عکس بفرست خیلی ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر